tisdag 29 december 2009

Jag ska bara...

Alice ser på Törnrosa. Jag jagar runt och försöker städa.

- Kom och titta du med, ber Alice. Det är mycket roligare då.
Jag blir smickrad förstås och lovar att jag snart ska sätta mej.

En stund senare frågar hon igen och jag svarar att alldeles strax är det dax.

Jag härmar häxans skratt, kommenterar de goda féernas roliga vingar och när Törnrosa dansar dansar jag. Men det lurar inte Alice. Jag måste sitta ner och titta. Annars är det ju inte mysigt.

Hon har så rätt.

Men det hinns liksom inte med. När jag för en gångs skull kan städa utan att Arvid blir galen så måste jag passa på. Och istället för att säga "Nej. Jag hinner inte titta på film idag." vilket ju egentligen är svaret, förhalar jag processen med att låtsas att planen är att jag ska titta.

Fegismorsa.

När eftertexterna rullar säger Alice anklagande:

- Mamma. Nu hann du inte se ett kvatt av filmen.

1 kommentar:

Helen sa...

Ah dom vet verkligen hur dom ska göra och säga för att ge oss dåligt samvete.. hoppas ni mår fint.. kram