onsdag 28 september 2011

Sjukstugan.

Hemma igen. För tredje dagen den här veckan.

Igår kväll klagade lillfia över att hon frös och termometern visade 38,5. Det är i och för sej ett lotteri vad den där termometern visar, men mitt panntest (den gamla hederliga handen på pannan) varningsblinkade också. Efter alvedon och päronsplitt i soffan framför Idol mirakeltillfrisknade hon. En natts sömn gjorde kanske också sitt till. Så nu är det bara jag som ligger i soffan och hostar och fryser. Lägger på en extra filt medan hon klär av sej mer och mer. "Nej, jag fryser inte," protesterar hon när jag vill tvinga på henne åtminstone något litet plagg. Och försöker hon krypa in under mina filtar skriker jag högt och motar bort henne. Hon är iskall! Inte kan hon ligga under min varma filt. Då kan ju jag bli kall.

Gårdagens inlägg är skrivet under feberyra. Termometern visade 38,5 då också. Denna gång var det dock temperaturen i mitt öra som testades. Jag avrundade det till 40 och blev genast soffliggande i ett dygn. Men soffliggande tar inte alls bort halsont eller öronont. Jag blir bara jätterufsig i mitt fulfula hår. That's all. Och får lite ilskna blickar från sambon som luktar moppe när han kommer hem efter en lång dag på jobbet. Han undrar om jag ska vara hemma imorrn också. Jag svarar nej. Svarar alltid nej. Det är en reflex jag har. "Nej, men..." Också blev jag visst hemma en dag till.

Men imorrn är vi alla friska igen. Lovar.


1 kommentar:

Camilla sa...

Men hallå hallå! Är du sjuk SKA du ju vara hemma och sambon (vad är det han heter nu igen? ;)) ska väl tycka att det är BRA att du är hemma och frisknar till istället för att gå till jobbet och bli ÄNNU sjukare och istället få bli sjukskriven LÄNGRE än nu! Det där var ungefär världens längsta mening, men det bju'r jag på! Krya på dig! Och oroa dig inte över träning när du ändå har feber. Nu ska du ju ligga där och ba väsa: "kan... inte... göra... någonting..." Kram!