måndag 24 juni 2013

Simsalabim.

Alice hade namnsdag igår. Och i vår familj har vi alltid firat barnnamnsdagar med buller och bång. Jag fortsätter förstås med mina kids medan sambon rynkar ögonbrynen och pratar om "bara" namnsdag och "skämma bort" och sånt urtråkigt. 

Hur som helst. Jag hade tonat ner det så pass att jag inte köpt någon present innan Dagen D utan istället lovat en tur till Barnens hus för att själv få välja. Det blev en trollerilåda. Lillebror valde ett låtsassvärd i tröstpresent men han hade förstås helst velat ha en Skylandergubbe.  

I bilen på väg hem sitter barnen med sina presenter i knät. 

- När jag kommer hem ska jag trolla, säger Alice entusiastiskt. 
- Å sen ka ja låna tjollstaven å tjolla fjam en schkajländergubbe!!! 
Arvid är överlycklig! Vilken idè! Slut på skylanderproblematiken. Bara att trolla fram gubbe efter gubbe. 
- Det går inte, säger Alice förnuftigt. Det är ingen riktig trollstav. 
Tystnad. 
Efter en stund muttrar lillebror lite förvånat:
-Nähä. 


Inga kommentarer: