söndag 27 mars 2011

Tidspress.

Det var inte igår. Tiden springer ifrån mig. Varje dag går utan att jag hinner med en tiondel av alla mina måsten. Därför får dom saker jag verkligen vill göra, som att skriva, vänta till jagvetintenär. Eller ja, till en sån här dag.

Jag önskar att jag kunde sova 3 timmar per natt och vara pigg och alert likförbannat. Men efter barnen har nattats finns det inte mycket energi kvar i min urgamla tjockiskropp.

Jag läser ungefär en bok varannan månad. Eller är det var tredje? Bottenrekord.

När jag jublade över slutbokrea med 10 kronor per bok sade kloka femåringen: "Mamma du ÄLSKAR böcker. Men du läser dom inte." (Jag fyndade i alla fall en Nobelpristagarbok.)

Nej. Jag bara har dom och längtar efter att läsa. När kvällen kommer och barnen somnat och jag känner att jag borde städa igenom högen på skrivbordet, lägga in rena tvätten i garderoberna, betala räkningarna eller bara läsa en bok så räcker energin inte längre än till Arga snickaren eller American Idol eller bara till att zappa, zappa, zappa. Från och med nu ska jag göra lite mer av det jag tycker om.

Inga kommentarer: