fredag 14 september 2012

Uppfostran.

Lunch med Fyraåringen. Härliga idealmakaroner och perfekta prinskorvar toppade med utsökt tomatketchup. Det är lite så jag jobbar. Några gurkskivor föreställer sallad.

Prinskorvarna åker ner i lilla magen i ett nafs. Sen stökar han sej ner från stolen.

- Du måste äta sex tuggor till, säger jag strängt.
- Nej, mamma.
- Men fyra tuggor måste du äta, säger jag medan jag funderar över hur mycket han egentligen ätit, om det jag begär är rimligt, varför jag redan har förhandlat bort två tuggor?
- Nej, mamma, säger han igen.
- Men du måste äta. Annars orkar du ingenting och blablabla.
Jag drar en lång vuxenharang med en hel massa viktig information som inte ens jag själv lyssnar på.
- Mamma! skriker Fyraåringen.
Jag stannar upp. Han tittar oroligt på mitt arga ansikte.
- Jag vill äta upp, säger han.