torsdag 5 februari 2015

Musikminnen

Jag orkar inte med stressen och pressen från skolan just nu. Vi läser mitt favoritämne och allting låter intressant och roligt, men så fort jag tar upp en bok och börjar läsa klipps någonting av i hjärnan och ordens betydelse seglar iväg. Jag läser samma mening om och om igen men kan inte hålla hjärnan alert tillräckligt länge för att få ihop någonting. Så mycket lättare att skriva ihop ett luddigt blogginlägg med fokus på me, myself and I. 

Jag sörjer med musik just nu. Det är befriande och hjärtknipande, ångestframkallande och roligt, energigivande och uttröttande - allt i en enda galenskapssörja. Låtarna får mig att minnas sånt jag inte ens visste att jag mindes. Inga totala nyheter poppar upp i hjärnan, utan mer detaljer. Jag kan känna vinylskivan under mina fingrar, minnas pappas bekymmersrynka och förmaningar om att vara försiktig med stiftet när jag lånar skiva efter skiva ur pappas oändliga samling. Jag minns den där lyckan och förvåningen att "gammal" musik kunde vara så bra. Och pappa öste på med Mr Music-kassetter och spelade någon låt som jag borde höra eller en sketch som han skrattade åt så tårarna sprutade.

Stopp. Magångest. Dags att stänga av minnena.

I bakgrunden när jag skriver har jag den här listan. Lyssna och njut du med.  

Inga kommentarer: