torsdag 11 oktober 2012

Gult är fult.

Köpte en ny, lite dyrare tandborste. Jag tyckte liksom att det var värt det eftersom jag faller för all reklam som handlar om att göra tänderna vitare. Mina kaffefläckade tugghjälpmedel behöver all hjälp de kan få. Och det räcker tydligen inte med tuggummit som hon med tandläkarrocken bevisar effekten på med ett glasklart diagram. Jag behöver mer.

Den här tandborsten ska putsa fram det vita. Därför finns en gummilist i mitten av alla vanliga strån. Gummit är egentligen ett förklätt rakblad som ska skrapa av den gula emaljen. En strålande idé tycker tandläkarrockarna i reklamen.

Första gången jag använde min supertandborste blev jag återigen påmind om att jag borstar aningens för hårt. Någonting gick av där läppen sitter fast i tandköttet. Nu får jag borsta überförsiktigt vilket jag glömmer och trycker det hårda gummit mot det ömmande såret två gånger varje dag.
Och vad är det med tungan? Den ska borra sig in i såret hela tiden. Den känner efter en gång var tionde minut. Jo, såret är kvar och gör skitont.
Jo, nu också.
Japp, där är såret.

Nu har jag skrivit detta totalt ointressanta inlägg som kanske kan hjälpa mej att komma ihåg det min tandläkare tjatat om i tusen år. Inte borsta så hårt.

Och du kan svära lite åt vilket bortkastande av tid det var att läsa det här. Men det du har lärt dej av detta är att en tandborste inte ska bestå av annat än strån, om inte du har löständer och kan borsta tänderna medan du håller dom i händerna.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag brukar också borsta för hårt... Men min tandläkare beordrade mig att köpa en eltandborste, och efter det har mitt tandkött kryat på sig rejält enligt henne!