måndag 1 oktober 2012

Livsstilsförändring.

Jag har varit sjuk. På riktigt. Med feber och sånt. Min värsta febernatt var det till och med jobbigt att andas. Det kallas astma och jag har haft det i stort sett hela mitt liv, men det är vid pälsdjursträffar. Kommer det mitt i natten samtidigt som feber är det ytterst ovanligt att man vaknar igen. Men det gjorde jag.

Och bestämde mej återigen för att det får vara nog. Hjärtat varnade mig. "Nästa gång skiter jag nog i det här." Jag kan inte ligga här och vänta på att hjärtat ska stanna. Jag måste minska i omfång. (Du ser hur tjusigt jag undviker ordet som rimmar på anta. Vi är liksom beyond det. Jag kör livsstilsförändring. Såå 2012.)

Så är det bestämt. Men vad jäkla svårt!

Som tur är verkar det skitenkelt bara man närmar sig 40 bast. Är det inte så att ALLA 40åringar är sjukt snygga? Liksom i sitt livs form. Dom springer maraton lätt som en plätt. Blir lite härligt röda om kinderna och friskt svettiga och deras seniga kroppar glänser.

Nu har jag alltså två och ett halvt år på mej att livsstilsförändra mej. Borde vara a piece of cake.

Men gud vad gott med tårta.

2 kommentarer:

Lise-Lott sa...

Åh herre guuuud, 5 månader senare kämpar jag fortfarande med viljan. Att faktiskt frivilligt vilja motionera, för det vill jag inte egentligen. Faktiskt.
Men det är klart, det känns faktiskt bra efteråt och jag vill inte stoppa i mig nåt onyttigt på kvällen, men det är fortfarande smärtsamt tråkigt när jag är halvvägs och brottas med tanken att ringa en vän efter skjuts.
Det brinner i benen och jag blir aldrig så där bra på att jogga. Kanske.
Men dom som vet säger att det blir bättre sen... när då sen?
Jag vill vara bra nu, när jag behöver det.
Så kom hit och gå en promenad med mig, vi får akta oss för björnen bara :)

Tess sa...

Klart att du klarar av det! Det ÄR svårt att livsstilsförändra, men man måste ge sig FAN på det. Och inte ge upp när det kommer en motgång utan fortsätta kämpa.
Jag kör något som heter Fitnessfighten/kickstart nu i oktober. 1500 kalorier per dag och en timmes träning om dagen, i en månad. Enkla styrkeövningar (jo, faktiskt jättenkla, även om man är otränad) som kan göras hemma eller på gym. Ett ganska enkelt matschema som man kan laga till resten av familjen om man vill, bara att de får äta mer/andra tillbehör. Eller så lagar man sin egen mat till sig själv, om det känns lättare. Kolla om det kanske skulle vara något för dig, det är väldigt effektivt. Kram!