onsdag 22 januari 2014

Duger du? Inte rå.

Ett par i Ö-vik har ätit lite för mycket under helgerna och undrar nu hur sjutton de ska komma i form och bli piggare. Det finns ingen som tar upp den frågan. Tidningarna verkar inte vara medvetna om problemet överhuvudtaget. Som tur är rycker Cooptidningen ut, annars vet man inte hur det slutat. Chokladbolldiet, fasta på sockerdricka eller kanske BigMac&co-bantning. Strips är så långa och smala. Säkert blir man skitlång och extremsmal om man bara äter det, tänker Ö-viksparet och äter till det svartnar för ögonen. 
Nej, som sagt. Coop hade en massa råd och som tur är dyker Amelia Adamo upp som gubben i lådan med tre supertips. 
Tips 1: 
- Ät allt, men minska portionerna. 
Okej, den där första kan väl vara rätt ok, även för ironiska generationen. Fast den låter förstås enklare än den är. Nog har man väl stått vid chipsskålen och tänkt att "jag tar bara en" och åtta minuter senare vaknar man upp till ljudet av gråtande barn med tom skål, oljiga fingrar och en konstig smak i munnen. Men skitsamma. Livet är inte alltid enkelt. 
Tips 2:
- Sätt en mindre fördelaktig bild av dig själv på kylskåpsdörren. Ett effektivt sätt att stoppa småätandet. 
Javisst. Och ett effektivt sätt att få någon som är rätt nöjd med sig själv att inte längre vara nöjd. Varför inte det omvända? En bild där jag är skitsnygg är väl roligare att glo på när jag är i köket och borde väl ge samma signaler i hjärnan som Adamo vill ge mej. En påminnelse att jag ska ha dåligt samvete när jag äter. 
Tips 3:
Göm godiset. "Ofta gömmer jag det så bra att jag inte hittar det igen." säger Amelia. Va? säger jag. Kan man glömma en 200grams chokladkaka som ligger där under riset och bulgurn i skafferiet? I så fall ska jag nog vara rejält proppmätt eller sitta med en annan 200grams chokladkaka i soffan. 

Så varsågod att äta från dockskåpstallrikar, fototapetsera köket med fulbilder på dej själv och köpa hem mängder med godis som du murar in i väggen, syr in i fodret på soffkuddarna eller slå två flugor i en smäll: platta till gottat rejält och spackla in under fototapeterna. Ät därefter ingenting. Du kommer kunna ligga i likkista storlek extrasmall. Jippi! 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag kan ha missat något här, men vad gör Amelia Adamo kvalificerad att ge kostråd? Mig veterligen är hon en tidningsmogul och inte dietist. Inte kan jag dra mig till minnes att hon har varit speciellt överviktig och "lyckats" gå ner en massa i vikt heller?

Och när vi har fått det ur vägen - nummer 2 och 3 är möjligtvis de sämsta råd jag någonsin har läst. "Göm godiset"? Man ska alltså KÖPA godiset, men sen ska man GÖMMA det! S'imla fiffigt!

Elin sa...

Precis min tanke. Bara för att man är smal betyder inte det att man bör ge kostråd.
Och kurragömma med sej själv är, i de flesta fall, en omöjlighet.