lördag 25 januari 2014

Snabbspola.

Gud vad jag önskar att jag läste snabbt. Att jag kunde ta upp en bok och läsa ett par timmar, slår ihop den och den är slut. Kanske till och med minnas några namn och det mesta av historien i flera år efteråt.

Men jag läser ursakta och oftast är det ungefär tjugotre rader sen snarkar jag. Kvällen efter måste jag förstås läsa om dom där tjugotre raderna och kanske hinner jag två till men sen somnar jag. Tråkigt! 

Läste just ett blogginlägg av Lotta Olsson som skriver bokrecensioner i DN. Hon hade läst om Varsel av Stephen King inför släppet av fortsättningen. Hon sträckläste den en kväll och efteråt måste hon läsa en ungdomsbok för att liksom lugna ner sej. Sen kunde hon sova. Lite som när man ser nån lite för läskig film och måste avrunda med en sitcom för att kunna släppa värsta skräcken. 

Jag är inte kapabel till sträckläsning. Jag somnar som en bäbis även om det är otroligt spännande. Och om jag skulle börja på en bok ikväll skulle jag få sträckläsa ända in på förmiddagen för att komma till slutet. Det är ju där skon klämmer. Jag är en slowreader. 

Som segast är jag innan jag kommit in i boken. Ibland kan det ta ett tag. Men när det öppnar sig och jag hamnar i flowet - det är alltid värt det! 
 
Ser du en lässnabbare-utbildning så anmäl mej snabbt som ögat. Jag har en hel värld av böcker som väntar på mej. 

Inga kommentarer: