tisdag 27 maj 2014

Om det var du

Jag måste så klart skriva någonting om det skrämmande faktum att helt vanliga svenskar tar en söndagspromenad till vallokalen och röstar på SD. Alltså på riktigt. Vanliga mammor, pappor, farbröder och tanter anser att det där med invandringen är ett stort problem för oss i Sverige.  

"Vi måste ta hand om oss själva först innan vi kan hjälpa andra." säger nåt stolpskott. Om jag skriker rätt ut i panik är det ingen som vill lyssna förstås, men ibland känns det som det enda jag vill göra. Hur kan man vara så trångsynt, snål och världsfrånvänd? 

Att en vuxen människa kan tycka någonting om någon annan just på grund av etnicitet är för mig obegripligt. Har du läst en bok? Sett en dokumentär? Pratat med människor? Jag vill skaka vett och kräva SD-anhängare att tänka lite längre. "Om det var du..." 

För oss i Sverige handlar det om pengar. För familjer på flykt, och i många fall delar av familjer, handlar det inte om pengar. Det handlar om att överleva. Så jävla småsint av oss att ens diskutera den kostnaden. 

Om det var du.