måndag 22 juni 2009

Jag ÄR ett kräk.

Mitt i natten vaknar Arvid och är ledsen. Jag fixar välling som han dricker i långa djupa klunkar medan jag läser Heberlein. När han slocknat lyfter jag över honom i spjälsängen och läser vidare till jag slocknar.

Vaknar av en hulkning. Kräk 1 över hela sängen. Lyfter upp honom. Kräk 2 i vår säng. Vänder honom mot mej. Kräk 3 över mej. Och är det inte konstigt. Jag liksom bara torkar bort och fixar. Tar av mej tröjan, tvättar av det värsta och sen somnar vi om.

På morgonkvisten vaknar jag av att Alice börjar hosta. Hon och jag lägger oss i fotändan tvärs över sängen. Hon hostar och hostar. Jag försöker få henne att ta en halstablett men hon vill inte. För starka. Istället hostar hon. Och hostar. Och hostar. Jag blir mer och mer hysterisk och anar att hon fejkar hälften av hostarna för att hon vill ha morgon. Hon måste helt enkelt ta en halstablett. Till slut går hon med på det. In med den i munnen oxå tuggar hon och tuggar och tuggar. "Nej. Inte tugga." säger jag på stenåldersspråk. Och hon tuggar och tuggar. Och sväljer häftigt. Och tuggar hysteriskt.

Också hör jag en hulkning. Igen. Också gråter hon. Förstås. Och jag känner mej som jordens sämsta mamma.

Efter tvättning, torkning och tröstning så är förstås hela familjen uppe. Mitt huvud dunkar och jag mår illa av trötthet. Då skuttar sambon upp och tar med sej kidsen till nedervåningen och jag sjunker lättad ner i kudden och somnar på studs.

The end.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Men vilken otur ni har med magsjuka då! Och nu när det är världens finaste väder ute. Typiskt! :-( Krya på barnen snabbt snabbt och hoppas ni vuxna klarar er! Kram!

Gulludden sa...

Stackars er! Kolla så att inte Arvids nappflaska har fått för stort hål, det blir ganska så stora hål rätt så fort och då kommer ju vällingen alldeles för fort vilket kan resultera i att den kommer upp med retur.... Kram