söndag 9 februari 2014

Vad blir det för mat?

Vi ska planera bättre. (Har ni hört den förr?) Den här gången handlar det om maten. Från och med nu får vi aldrig gå och lägga oss utan att bestämma vad vi ska äta dagen efter. Nu går jag ut hårt och gör en lång lista med smaskiga rätter vi vill äta framöver som vi kan välja och vraka ur. 

Och som den underbara mor jag är, vill jag förstås att mina barn ska vara delaktiga i matlisteriet. 

"Hörrni, ungar! Ni säger, jag skriver."

Pannkakor och våfflor förstås. Alice röstar på stuvade makaroner och korv, Arvid vill ha makaroner och bacon. Pasta och ost&skinksås förstås. Får man välja plättar också? 

Listan växte snabbt, men till slut kände jag att jag måste komma med lite egna förslag för att maten skulle innehålla lite vuxnare rätter. Sparrissoppa med laxtärningar möttes av jubel. Köttfärslimpa med potatis. Jaaa! Kyckling med curry och ris. Yiiiihoo. 

Hädanefter kommer middagarna bli en enda lång happy fest. Jag kommer bli tvungen att ransonera maten. Kanske tipsa ungarna om att man kan slänga ärtorna på golvet också, inte bara i munnen. Själv brista ut i ett "Gud vad äckligt!" för att stilla den lyckligafamiljenkänslan som annars blir för intensiv. 

"Pyttipanna också." säger Alice. 
"Men det gjorde jag ju i veckan och ingen åt."
"Ja, just ja."

----

För att verkligen starta på rätt sätt börjar vi med att äta mat på Leklandet Delfinen. Skitdyrt och minsta möjliga näring. 

Inga kommentarer: