onsdag 5 december 2012

Dagens ungar.

Alice, som fyller 7 på fredag, hade med sig en kompis efter skolan idag. Dom pysslade vid köksbordet medan Arvid tittade på Pippi i soffan.
- Skulle du vilja ha en häst? frågade kompisen när Lilla Gubben kom i bild.
Alice skakade på huvudet.
- För mycket jobb, sa hon kort.

What? För mycket jobb? Hon är 7 år och redan smartare än mamma och pappa tillsammans. Mamma och pappa som impulsköpte en minigris som förstås visade sej vara väldigt mycket större än planerat. Som åt upp i stort sett allt den fick tag på, bland annat en soffa. (Men han var ändå världens mest underbare gris!)
Några år senare köpte vi en häst. Det var pappans alldeles egna beslut tillsammans med hästtokig tonåring. (Men det blev förstås jättebra det med.)

När jag var sju år ville jag på allvar ha en apa. En egen apa som hade kläder på sej och som höll mej i sin håriga hand.
Eller förresten. Ett litet lejon kunde jag ha. Som gick en bit bakom mej och om nån sa nånting dumt hoppade den fram och sa Rooaarr! och la jättetassen beskyddande om mej.
Eller nej. En elefant som jag red på till badstranden och som snabelduschade mej emellanåt.
Ibland ville jag helt enkelt ha en katt fast jag inte kunde andas när jag träffade katter.

Inget förnuft på en fläck. Måste genast jobba på att få henne mer lik mamma och pappa.

Inga kommentarer: