onsdag 11 december 2013

Bokälskarnas egen topplista

Fick just ett mejl från Adlibris med denna rubrik. Bokälskarnas egen topplista. Alltså det är inte vilka människor som helst som gjort den här listan. Det är bokälskarna. De som verkligen älskar böcker. På riktigt. Inte bara bläddrar i en bok för att den råkar ligga där och personen inte har nåt för sej. Å nej. Det är större än så. 

Eftersom jag räknar mig till bokälskarna och kände att det här ju kan vara min lista klickade jag upp mejlet direkt. Vad kunde dölja sej där? Kanske en lista med de bästa böckerna någonsin, med klassiker och nya böcker i en enda härlig röra. Svenska och utländska. Barn, ungdom och vuxen. Böcker med blod, skratt och talande djur hullerombuller. Bara att bocka av vilka böcker jag läst och vilka som måste läsas. 

Nej. Självklart var det inget blandat. Vem tjänar pengar på en lista med böcker du bara hittar på antikvariat eller bibliotek? Det var förstås årets mest sålda böcker. 

Och bokälskarna har tydligen bestämt sej för att äta väldigt få kalorier två dagar i veckan för på plats ett, två och tre av bokälskarnas egen topplista ligger böcker om 5:2-dieten. Så 2013. 

Inga kommentarer: