måndag 2 december 2013

Strålande jul.

December. Äntligen är det lagligt att prata julklappar, spela White christmas och baka pepparkakor. Jippi. Men jag vågar knappt nämna hur härligt jag tycker det är med julen eftersom min barnsliga förtjusning troligen bemöts med suckar och oändliga klagomål. Konstigt nog är det samma personer som klagar på att julen börjar för tidigt i affärerna som några veckor senare suckar över att man inte hinner. 

Jag är själv en tidsoptimist och hinner med en åttondel av alla mina planer, men det är knappast julens fel. Om man tycker julgranen är dyr, ful och bara barrar så skippar man den. Enkelt. Eller försöker hitta en billig plastgran på loppis. Själv stormar jag in på storvaruhuset klockan halvåtta och letar lucialinne kvällen innan det ska användas. Och den 23 december är det kalabalik och hur många julklappar jag än köper blir det inte "jämnt". (Planen är att det inte blir så i år.) 

Men nu är det jul i vårt hus med mysiga adventsstjärnor och vackra ljusstakar. Synd att våra tomtar trängs med leksakshögar, gamla tidningar och halvätna mackor. Men vad gör det när decembermörkret är en slarvers bästa vän? 

Oväntat besök? Släck alla lampor och tänd lite ljus. Ha alltid en bit pepparkaksdeg i kylen och osthyvla upp en hög på en plåt och skjuts in i ugnen. Vips doftar hela världen kärlek och du är förlåten för röran. 

Erbjud gästerna varma, tjocka tofflor så kanske de inte känner när foten sjunker in i ettåringens frukost och slipper smärtan från legobiten. 

Och relalalaxa. Julbord är ute. Satsa på nåt av julens smaskigheter för varje måltid. Prinskorv, gravad lax och ris á la malta är gott, men inte samtidigt. Vi hinner få i oss det gottiga ändå. 

Jag ser fram emot att läsa alla mina olästa böcker varvat mellan att spela nåt av barnens roliga tv-spel. Kanske spela nåt hederligt sällskapsspel när syrrans familj äntligen är hos oss. Självklart hänger jag i pulkabacken, men vill helst bara fika och åka hem. Och tvn är förstås en latmasks bästa vän. Jag hoppas på en god jul. För julen kommer även om du surar. 

Inga kommentarer: