fredag 21 november 2008

Död.

Idag fick jag än en gång svart på vitt att vi har det väldigt bra här i Sverige. Jag fick ett brev från Nigeria. 2 små söta frimärken med apor på kuvertet. Jag blev varm i magen och tänkte att kanske kanske vårt lille fadderbarn har en liten hälsning och en teckning. Öppnade och såg att det var ett maskinskrivet brev. Var på väg att lägga det åt sidan när jag såg den översta meningen: "Jag beklagar att jag skriver detta brev och informera dig om att Chinasa led av hög feber och har avlidigt som följd av detta." Sen var det lite kort information om barnadödligheten men ingenting mer om stackars lille Chinasa. Ingenting om när det hände och jag minns inte ens hur gammal han var. Fy vad jag känner mig usel!

När jag sen fick återgå till att plocka upp det jag handlat blev det så påtagligt vilket lyxliv vi lever. Jag hade köpt toalettpapper med snögubbar på. Jag storgrät när jag packade upp och skämdes. Jag handlar ekologiskt och fair trade och tjolahoppsansa, oxå står jag där med papper som jag ska torka mej i ändan med som har söta, glada små snögubbar tryckta på sej. I långa banor. Överallt. Pinsamt.

Inga kommentarer: