tisdag 10 mars 2009

Mamma - dotter.

Det finns någon film med Jamie Lee Curtis och Lindsay Lohan där mamma och dotter genom nåt magiskt byter plats. Mamman blir dottern och tvärtom. Det är lite så jag och Alice har det då och då. Hon mammar mej, inte tvärtom.

När jag hämtar tidningen på morgonen står alltid Alice i dörren och håller koll på mej. Hon har hoppat i mina tofflor för att inte bli blöt om fötterna och håller sig om armarna när den kyliga luften träffar henne. Hon frågar frågor om vädret, säger åt mej att knäppa jackan eller om jag någon gång går utan jacka ropar hon: "Skynda dig in!". Väl inne vill hon känna på mej och frågar om jag fryser.

När jag surar för att jag ännu inte hunnit äta min morgonmacka eller tagit första klunken kaffe kan hon ge mej en puss och fråga med synd-om-röst: "Är du jättehungrig?" Då vaknar jag upp och skärper till mej.

Nu är Alice på jobbet.