torsdag 12 mars 2009

Se ut.

Mitsubishin gick igenom besiktningen. Enda anmärkningen var vindrutespolningen. Irr eftersom den fungerar men det var slut på spolarvätska. Hade inte hänt om jag haft bilen sist.

Om jag ligger bakom en lastbil eller möter en buss och det stänker upp på vindrutan så spolar jag och viftar rent. Är inte det normalt beteende av en förare som gärna vill se vad som händer?

Det anser inte min sambo. Han tycker jag slösar på vätskan och att vindrutetorkarna går för ofta och för mycket. Jag vet inte om det sistnämnda sliter för mycket på bladen eller på vindrutetorkarmotorn eller om ljudet är irriterande, för det kan knappast ha att göra med sikten. Den förbättrar jag.

Det här skådespelet som utspelar sig varje gång jag kör och har sambon bredvid mej, vet jag med säkerhet utspelade sig de få gånger min mamma körde och min pappa satt bredvid när jag var barn. Det händer säkert idag också med den skillnaden att de inte har varken mig eller min bror hängande fram mellan bilens framsäten. Pappa suckar tungt och byter irriterat ställning för att markera att mamma gjort någonting fel när vindrutetorkarna än en gång drar igång.

Kan detta vara någonting könsrelaterat?

Det är samma sak med snö på rutan. Min sambo kan göra ett ansiktsstort hål i snön och sen hoppa in och köra iväg. Själv sopar jag grundligt av all snö från alla rutor och skrapar förstås överallt även sidorutorna bak. Till och med de små rutorna bakom baksidorutorna som inte används av någon ska vara fria från is.

Någon hade gjort en undersökning här i stan och resultatet offentliggjordes i en insändare i morgontidningen. Skribenten kom fram till att de med mycket snö och is på rutorna var överviktiga och de finfina bilarna med bra sikt kördes av smala människor. Här hemma skulle resultatet bli det omvända. Tjockisen skrapar och skrapar, trots att magen slår emot bilsidan, och pigga, slanka mannen kör den lata metoden med nåt gammalt cd-fodral.

Min sambo kanske helt enkelt inte störs av stänk eller snömassor på rutan. På samma sätt som han inte störs av ett dammlager eller röran här hemma.

1 kommentar:

Långbobloggen sa...

Rutan SKA vara ren - hatar när man knappt ser fronten på bilen för rutan är så skitig. Bladen ska användas, annars torkar de ändå bara ihop... Och du har min tillåtelse att banka lite på mannen i huset när han inte skrapar av rutan ordentligt!
Det är ju inte direkt trafiksäkert. *muttrar surt*