tisdag 27 april 2010

Hål i plånkan.

Varje eftermiddag har vi kaos här hemma. Halvkaos i bästa fall. Helkaos i värsta.

Det är som att vi för varje dag glömt bort hur det var dagen före.

Ungarna är hungriga efter dagis och har en förmåga att hänga i byxbenen och gråta så snoret och tårarna sprutar. Ändå står jag där och glor förvånat in i kylskåpet varje dag vid fyrasnåret och blir förvånad att det inte finns nånting lättlagat där inne. Hur förändringen skulle ha skett från gårdagen är oklart. "Finns det ingenting idag heller?" Trots att ingen handlat.

Sambon kör operation Lyxfällan. Budget. Förnuftigt. Urtråkigt.

Så istället för att storhandla på det där jätteduktiga viset, jämföra priser, handla storpack, välja lågpris, skiter jag i att handla. Jag försöker bevisa för sambon att jag inte är den ekonomiska idiot som jag egentligen är och undviker därför att göra av med matpengarna. Det resulterar i att sambon får småhandla på vägen hem från jobbet. Köpa mjölken på OK. Nåt paket korv på Statoil. Och pengarna rinner iväg som en vårflod.

Nu ska jag åka till biblioteket, lämna tillbaka försenade böcker och betala skulden. Det känns som en givande utgift.

Inga kommentarer: