lördag 3 oktober 2009

Underbarnet.

Alice skriver inköpslista. Överst på listan textar hon ROSTAT. Favoritmackan framför alla.
Ord 2 stöter hon på patrull. SKOR. Hur ser K ut?
Jag tar fram en av mina tidningar och pekar på ett K. Det är nyaste Allt i hemmet med en bild på ett vackert vitt kök på framsidan och ordet DRÖMKÖK med röda feta bokstäver.
Alice tittar och säger alla bokstäver.
"Här står det kök." säger hon.
"Hur visste du det?" frågar en helimponerad mamma.
Hon pekar på huvudknoppen och säger lätt:
"Min hjärna."

Så nu ska jag ringa hit Kanal 5s kamerateam. Och på måndag bär det av till skolan. Det är sånt slöseri på begåvning att hon ska tillbringa mer tid på dagis.

Hon har helt klart ärvt sin mors otroliga läsarhuvud. En dag kanske hon kan vara där jag är nu. Skuldsatt upp över öronen och arbetslös.

Inga kommentarer: