onsdag 4 november 2009

Besök från Pepparkakeland.


Fan va tidigt allt är i år! Nu har pepparkakorna REDAN kommit till Mossberget. Och ett pepparkakshus står i startgroparna. Grunden är lagd. (Min snälla mamma fixade degen igår som nu väntar i kylen.)


Shoppade pepparkaksdeg i helgen och när sorgen över att största Storasyster åkt tillbaka till sin mamma var alltför stor muntrade mamsen upp med kakbak. Inga ledsna miner här inte. (Det är sånt barn får men av.)


Sen är det skönt att kunna säga att jag redan har bakat pepparkakor en gång i år. Det är nog det som är Den Stora Julhemligheten. Börja med allt tidigt tidigt så kan du ligga på soffan, titta på mysiga julfilmer och smaska praliner när alla andra står i kö och väntar på att tusen klappar ska slås in.


Men det är ju just julklappshandeln som är jobbig. Och det slår aldrig fel. Även om jag börjar handla i oktober så stressar jag ändå runt den 23 (och i värsta fall även den 24) efter de där perfekta klapparna. Med noll idéer och en attgöralista lika lång som tomtens vildvuxna skägg. Och när julen är utrensad och ljuset strålar in genom dammiga rutor hittar jag fyra väl gömda och perfekt inslagna paket som jag varit så stolt över att jag köpt så tidigt men av just den anledningen glömt bort. Då kunde jag alltså struntat i att köa i 45 minuter för ett blockljus med manschett för 185 kr som jag i panik slitit åt mej strax innan affärsinnehavaren börjat kasta ut kunder som inte stod i kön.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jag åt själv en lussebulle "hembakad" på Statoil redan förra veckan. Gott. Gott! Jättegott! ;-)