måndag 23 november 2009

Spegel spegel på väggen där.

Att inte jag är medlem i någon sekt är bara ren tur, för mig kan man lura på det mesta.

I helgen var det dags för ansiktsbehandling i Lycka. Jag såg framför mig ryggläge, varma handdukar och gurkor på ögonlocken. Men istället var det träsoffa och matbord med liten spegel där jag mötte min egen trötta blick.

Den snälla, vackra försäljerskan drog igång med en presentation av produkterna och bakgrunden och när jag smort in ansiktet med en lätt och len kräm med kristaller i var jag såld. Jag hade bestämt mej. Jag ska unna mej. Det är jag värd. Som kvinna. Med familj. Och karriär. Ähum. Nja. Okej inte det då. Men som kvinna. Alla tjänar på att jag är lycklig. Alla. Eller typ. Och självklart blir jag lyckligare om jag tvättar ansiktet och smörjer in mej med 3-4 krämer morgon och kväll. Självklart. Jo. Jag ska köpa.

Sista lagret dyrbar kräm har sjunkit in i huden och jag har bäbisstjärtslent ansikte. Jag ser framför mig hur mitt liv ska förändras. Hur vacker jag ska bli. Och känner jag inte hur hela ansiktet drar ihop sig? Jag kommer nog att bli smal. För vem kan äta onyttig mat när man använder så dyrbara produkter?

Då var det bara priset. Jag är helt beredd på att det kommer att kosta. Det kommer att kosta mycket men det kommer det vara värt. Jag försöker tänka vilket maxpriset är, men tänker att jag ska åtminstone köpa de där 3 små söta flaskorna. Eller nej. De 5 måste jag ha. Eller ja. Valet är ju russin eller druva så jag måste ha hela mirakelkitet. Givet. Sambon kommer också tycka att det är bra. Han vill förstås att jag ska må bra.

3995:-.

Chock. Andas. Andas. Och jag ser hur drömmen försvinner. Hur lyxen och flärden försvinner längre och längre bort till den är helt utom räckhåll. Jag försöker räkna. Jag räknar igen. Men om... ...om jag delar upp det. Eller om jag bara tar den flaskan. Ja, fast då måste jag ha den där också förstås. Och den vill jag ha.

Men det går inte. Tyvärr.

Den dagen trissmiljonerna trillar in DÅ ska jag...

Bara jag inte har hunnit förvandlats till russin.

Inga kommentarer: